O zrychlení stavby dálnic - Pořad Pro a proti ČRo Plus ze dne 27. 2. 2018


Datum události: 28.2.2018

Vláda v demisi ve shodě s většinou parlamentních stran schválila návrh zákona, který by měl dálniční a železniční stavby urychlit.

Počítá se v něm například s institutem předběžné držby, tedy s možností stavět i na pozemcích, které stát ještě nezískal. O normě by měla jednat Sněmovna na právě začínající schůzi. Odpůrci zákona ale tvrdí, že stát si ulehčuje práci nepřiměřeným omezením vlastnického práva. 

"Před rokem 1989 se stavělo tam, kde jsme si řekli, že budeme stavět, respektive ti, co byli u moci, řekli, že budou stavět, a nectili vlastnická práva. To se nese až do dnešní doby, protože nejsou vyřešeny spousty problémů," konstatuje jednatel Sdružení pro výstavbu silnic Petr Svoboda.

Podle něj nebyla politická vůle pro dostatečnou úpravu legislativy a vymezení kompetencí jednotlivých orgánů. "U nás řeší legislativu ministerstvo pro místní rozvoj, ministerstvo dopravy staví, ministerstvo životního prostředí leckdy brání výstavbě," shrnuje. 

Aktivisty, pokud by se chovali konstruktivně, podle svých slov vítá. Dělí je do tří skupin - na ty, kteří se chovají konstruktivně a pomáhají, aby stavba prošla s co nejmenším dopadem na životní prostředí, pak na destruktivní, za kterých by se nepostavilo nic, a pak na ty, kteří využívají situace ke spekulacím. 

Svoboda ale souhlasí s tím, že pokud trvalo čtrnáct let, než Ředitelství silnic a dálnic začalo jednat a od vydání územního rozhodnutí postoupilo k přípravě stavby, je to i problém úřadů a aktivisté se na zdržování staveb mohou podílet jen málo. 

Ministr dopravy v demisi Dan Ťok za hnutí ANO hodně spoléhá na institut předběžné držby, prý může urychlit stavby až o třetinu. "Musí se s ním zacházet velice opatrně, samozřejmě jen v případech, kde prokazatelně bude zřejmé, že stát nebo ten, kdo chce dostat pozemek, jedná s vlastníky a jedná se jen o ty poslední pozemky, které jsou složitě získatelné," říká Svoboda. 

Právě s institutem předběžné držby nesouhlasí právník z Ateliéru pro životní prostředí Pavel Černohous, protože záleží, za jakých podmínek se bude využívat. 

"Návrh, jak je předložen, umožnuje využití předběžné držby vůči všem hned od začátku. ŘSD pošle návrh smlouvy, do šedesáti dnů přijde odpověď, ve které vlastník napíše, že by ho chtěl upravit. ŘSD řekne: 'Nechce se dohodnout, nepodepsal.' Dá žádost o vyvlastnění a rovnou požádá o předběžnou držbu," nastiňuje možný scénář Černohous. 

Zákon podle něho nemá limitující podmínky, že to je až poté, co proběhne jednání a prokáže se, že není možné dosáhnout dohody jiným způsobem. "Když ŘSD x let nic nedělá a dostane do ruky takovýto klacek, tak si ulehčí práci a bude ho používat." 

Černohous říká, že neví o tom, že by existovaly skupiny, které jen zdržují dopravní stavby. Spekulanti jsou podle jeho názoru nejčastěji lidé napojení na politiky, kteří využívají situace. Souhlasí, že mnoho staveb z dob minulého režimu je na cizích pozemcích a tisíce hektarů jsou dodnes nevykoupeny. 

"Zákon, který se projednává, navrhuje něco podobného. Zavádí předběžnou držbu, ale nenabízí za to náhradu. Osminásobek ceny je až za vyvlastnění, ne za předběžnou držbu. Ministerstvo dopravy chce nastolit stav, jaký byl za komunismu: 'My vám sebereme pozemek, postavíme si na něm a vy nedostanete nic.'" 

Přehrát pořad Pro a proti o zrychlení stavby dálnic